De marketingtransfers van week 18, 2024
Ondanks dat deze week is ingeklemd tussen Koningsdag en 5 mei en ook nog eens de eerste week van de Meivakantie is, zitten de marketeers, PR-personen en andere creatieven niet stil, helemaal niet als ze ergens hun al dan niet tijdelijke droombaan denken te vinden. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
CBR kiest Partout Digital voor publiekscampagnes
Na een aanbestedingstraject heeft Partout Digital de aanbesteding van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gewonnen om publiekscampagnes te gaan maken.
[longread] Monnikenwerk 'Dutch Ad Men' leidt tot aardig naslagwerk
ARA-veteraan Fred Kolsteeg bracht een stevig werk uit over Nederlandse 'Ad Men'. Copywriter Jaap Toorenaar waarschuwde hem nog vooraf: 'Jij gaat schrijven over een onderwerp dat weinig mensen interesseert. Oude reclamekrijgers.' Zou het? Wij namen het boek door.
[marketeer 201] Niels van den Bergh - oprichter MintBlue
Voor deel 201 van onze successerie [marketeer] reisden we deze week Niels van den Bergh - oprichter MintBlue, hip remote opererend vanuit Barcelona met 'decentralisatie-technologie' en publieke blockchain als speerpunten. Met zijn marketing-genen zit het wel goed: hij is achterkleinzoon van de uitvinder van margarine en oprichter van Unilever.
Albert Heijn lanceert ‘Dat smaakt naar weekend’-campagne
Met de nieuwe ‘Dat smaakt naar weekend’-campagne voor borrelplanken speelt Albert Heijn in op de vele vrije dagen in mei.
KPN en NSJ: driejarig partnership
KPN en het NN North Sea Jazz Festival slaan de handen ineen voor een driejarig partnership met ingang van de aankomende 47e editie van het festival.
Eneco stopt met claim 'sneller klimaatneutraal' op verzoek ACM
Na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) stopt energieleverancier Eneco met het gebruik van de slogan ‘Sneller klimaatneutraal’ in hun reclames. De ACM ziet deze duurzaamheidsclaim als mogelijk misleidend.
Veja scoort met in-store schoenmaker
Het hippe vegan-schoenmerk Veja presenteert in een nieuwe Londense winkel een 'cobbler station' waar schoenen van alle merken gerepareerd kunnen worden. Veja heeft al meer dan 20.000 paar schoenen van diverse merken gerepareerd: een nieuwe retailbenadering.
Age Sluis (Linda): 'We focussen steeds meer op waarde toevoegen voor onze klanten'
Medio april streek de Salesforce World Tour neer in Amsterdam. Tijdens dit event sprak onder meer Age Sluis, director product & operations bij Linda Magazine (Talpa) over hoe het platform levenslange relaties opbouwt met alle lezers. Wij interviewden hem hierover.
Reid Hoffman laat zich door AI-twin interviewen: waar ligt de grens?
Zonder zichzelf enige vragen te stellen over de ethische kanten van AI, storten sommige bureaus en adverteerders zich gulzig in de armen van AI. Reid Garrett Hoffman is een Amerikaanse internetondernemer, durfkapitalist, podcaster en auteur die Linkedin mede-oprichtte. In dit verbijsterend experiment laat hij zich door zijn AI-kloon interviewen.
Autoriteit Persoonsgegevens: ‘”Scraping” bijna altijd illegaal’
Scraping, het automatisch verzamelen en opslaan van informatie van het internet door private partijen en particulieren, is vrijwel nooit toegestaan. Dat stelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een nieuwe handreiking.
[column] Ideation met AI; hoe heurt het eigenlijk?
Nieuwe producten, nieuwe diensten, nieuwe marcomideeën. Heerlijk losgaan en in een mum van tijd heb je honderden nieuwe ideeën. Ideegeneratie met behulp van AI is bij veel bureaus en organisaties de default geworden. En terecht: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De stap erna blijkt vaak veel lastiger. Want welke ideeën zijn nu de beste? Een klein betoog.
Geflipte campagne van BikeFlip
Met de nieuwe campagne ‘Dan ga je toch flippen!’, die vanaf deze week te zien is op diverse digitale kanalen en Out-of-Home, wil startup BikeFlip laten zien wat ze bieden: een abonnement op kinderfietsen, zodat die meegroeien met het kind.
[column] 'In mijn tijd...'
Als er een markt is waar volop gemopperd wordt over de jongste generatie, dan is het wel de arbeidsmarkt: ze zijn lui, mondig en melden zich snel ziek. De huidige generatie jongeren heeft een andere visie wanneer het gaat om werken en dat leidt tot kansen, maar zeker ook tot fricties.
Shell kondigt nieuwe samenwerking aan met topchef Margo Reuten
Shell gaat de samenwerking aan met Margo Reuten, de enige vrouwelijke SVH Meesterkok in Nederland met een Michelinster en chef-kok van restaurant Da Vinci in Maasbracht. Haar 'specials' zijn vanaf vandaag beschikbaar bij de 150 Nederlandse Shell-stations met een eigen bakkerij: Shell Café.
EuroParcs en Feyenoord lanceren zomercampagne met Jan Boskamp
EuroParcs en Feyenoord lanceren een nieuwe zomercampagne, met oer-Feyenoorder en vertrouwd gezicht in eerdere EuroParcs campagnes Jan Boskamp in de hoofdrol.
[column] Maak je merk beroemd en de rest gaat vanzelf
Als #CMO heb je maar een opdracht: Maak je merk beroemd. Van alles wat je kunt verzinnen aan doelstellingen en ambities is dat het enige wat ertoe doet. Omdat beroemd zijn het leven zoveel gemakkelijker maakt voor merken.
Shop-in-shop concept MediaMarkt en Essent bespaart consument energie
MediaMarkt en Essent hebben de handen ineen geslagen om consumenten te helpen de volgende stap te zetten in de energietransitie. Essent krijgt shop-in-shops op de winkelvloer van de elektronicaspecialist met energiezuinigere producten en advies.
[RMD24] 'Het wordt tijd om met gelijkgestemden over Retailmedia te praten'
In 2028 groeien de bestedingen aan retailmedia wereldwijd tot naar schatting 161 miljard euro. Daarom organiseren BBP Media-titels MarketingTribune en Twinkle samen '#RMD24': Retail Media Day op 28 mei 2024. We blikken vooruit met spreker Marvin Vacquier Droop van First Impression.
[column] Meer creativiteit in B2B-marketing is broodnodig
Het experimenteren met verschillende werkwijzen in B2B-marketing is essentieel voor het stimuleren van innovatie en creativiteit. Dit betoogt Nathan Rawlins, chief marketing officer bij Lucid Software.
Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina over van DPG Media
LeesLicht B.V., onderdeel van Uitgeverij De Jonge Lezer B.V., neemt weekblad Tina over van DPG Media. De overname past binnen het portfolio van De Jonge Lezer waar onder meer Penny, Meiden Magazine en Stoer onder vallen.
SEO tickets voor een betere samenwerking met development
SEO tickets vormen de brug tussen SEO en development. SEO tickets zijn essentieel voor het herstellen van fouten en doorvoeren van verbeteringen. Op deze manier kunnen aanbevelingen correct en efficiënt geïmplementeerd worden.
Ziggo Sport verwerft triple CL uitzendrechten
Vanaf augustus 2024 heeft Ziggo Sport drie jaar lang de exclusieve uitzendrechten voor de UEFA Champions League, de UEFA Europa League en de UEFA Conference League.
Fairtrade Original zet focus op fusion
Fairtrade Original wil met een nieuwe campagne de merkbekendheid significant vergroten en een aantrekkelijke positie in het hoofd (en hart) van de doelgroep claimen.
Met een open mindset win je altijd volgens Samsung
Samsung lanceert in aanloop naar de Olympische en Paralympische spelen 2024 de ‘Open Always Wins’-campagne in hartje Parijs. Met de campagne wil het bedrijf laten zien dat je met een open mindset het onmogelijke kan bereiken.
Ster realiseert 201 miljoen euro in 2023, verwacht minder
Ster heeft in 2023 een bedrag van ruim 201 miljoen euro gerealiseerd met de verkoop van advertentieruimte op de kanalen van de landelijke publieke omroep. Dat is 26,1 miljoen meer dan verwacht. De Stichting verwacht in de toekomst slechtere resultaten.
Greenwheels: nieuwe auto’s en nieuwe branding
Greenwheels lanceert elektrische deelauto met nieuwe branding. Het bedrijf breidt haar vloot en merkidentiteit uit met een ontwerp dat voor het eerst te zien is op de Volkswagen ID.3.
[column] Merkbelofte is de motor van het merk
We kennen veel soorten merkenbouwers en allemaal benaderen ze het merk vanuit één discipline. We hebben organisatiedeskundigen, business- en marketingconsultants, positioneerders, propositiedenkers, storytellers, PR-goeroes, branding experts, contentstrategen, socialmediaspecialisten en creatieven. Zelfs de Multicopy om de hoek biedt tegenwoordig merkadvies en branding aan als product. Merken bouwen is gemeengoed geworden.
Nieuwe campagne A.S.R. maakt duurzaamheid knuffelbaar
Verzekeraar A.S.R. laat in een nieuwe campagne zien dat duurzaam herstellen vaak efficiënter is dan vervangen én beter is voor het voor milieu.
[branded content] De kracht van sport kan de toekomst van een kind bepalen
Dat sporten fysiek en mentaal gezond is, is geen nieuws. Maar vooral voor kwetsbare kinderen is sporten meer dan dat: sporten draagt bij aan de individuele ontwikkeling van het kind en zorgt voor meer zelfvertrouwen, meer eigenwaarde en meer sociale cohesie. Daarnaast zorgt de kracht van sport ervoor dat maatschappelijke problemen aangepakt kunnen worden en kinderen gelijke kansen krijgen, waarbij iedereen betrokken wordt.
Holland Festival gaat voor KesselsKramer
KesselsKramer is het nieuwe communicatiebureau van het Holland Festival. Na een selectieproces is besloten tot deze samenwerking die recht doet aan de vormgevingsgeschiedenis van het Holland Festival.
Ribbink Ridder in Orde van Oranje-Nassau
Oud-Reclameman van het Jaar Alexander Ribbink (foto links) is j.l. vrijdag geridderd in het Amsterdams Concertgebouw. Een spontane delegatie van Natwerk (m.), waar Ribbink adviseur is en MarketingTribune kon hem een dag later feliciteren.
Vredestein lanceert 'beestachtige' nieuwe zomerband in 3D
In opdracht van Vredestein heeft EssenceMediacom, een onderdeel van GroupM, in samenwerking met StudioM – GroupM Creatives, een pan-Europese campagne gelanceerd ter introductie van de Vredestein Ultrac Pro zomerband. Zoals op het grootste DOOH-scherm van Europa.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing